ستار صابری هنرمند نقاش، نویسنده، و کارتونیست مستعد کشور
امان معاشر امان معاشر

چهره معروف، ضد جنگ و هنرمند که در خاکسترمی درخشد.

ستار صابری " هنرمند مستعد، جنگ و درد کشیده  ی مردم بخاک و خون غنوده کشور ما افغانستان است ، او از بدو ورود اش به خاک کانادا از سال 2002 بدین سو  خاطرات  بد که از جنگ و ویرانی و کشتار  اولاد وطن داشته  با ارائه پوستر ها  که نمایانگر مظلومیت اولاد این کشور میباشد صدای اعتراض خود را بلند کرده است..

اقای صابری نمایشگاه های متعدد ضد جنک در سطح بین المللی داشته.

.و هدف اقای صابری از نمایش  پوستر غم انگیز،چون  صدای ملت درددیده ما   است .  تا دست آدم کشان و جنگ افروزان را از  کشور جنگ زده وستم کشیده کوتاه و صلح و ا منیت را در وطن عزیز مابوجود بیاورند.

 

اینجانب که چندین مراتب  در محافل صلح و ضد جنگ بین المللی که  از طرف سازمان ( جنگ بس) ونکوور  برگزار شده بود اشتراک نمودم  ، پوستر های هنری هنرمند مستعد کشور خود را میدیدم که به نمایش گذاشته شده و مورد استقبال همه  اشتراک کنندگان  قرار میگرفت.

 در دو کنفرانس بین المللی صلع که درMaritime Laboure Center)  ونکوور برگزار شده بود،آثار کارتونیست مستعد و جوان ما اقای صابری به زود ترین فرصت بیننده را متوجه پیام درد ناک خود   ساخت و نمایندگان سازمانهای سیاسی و اجتماعی از اروپا ،آسترلیا ،امریکا لاتین و ایالات متحده امریکا با برداشت های  عاطفی از تصاویر حسن همدردی خود شانرا با ملت جنگ دیده افغانستان  ابراز مینمودند .

 در آن حال واوضاع ، با تاسف  زمانی را بیادم میاوردم که پوستر هنری اقای صابری هنر مند محبوب  ما که تصویر و داستان زن قربانی شده بخاطر حجاب  توسط طالبان بود.  بنا به اختلاف فکری نظری و عقیده تی  عده یی نه تنها مورد اهانت  بلکه اثر نقاشی شده وی بدون سئوال و جواب و بی احترامانه  از ستیژ برداشته شد و اجازه صحبت  کردن هم  برایش داده نشد.   

به منظور آشنایی بیشتر هموطنان  گفت و شنودی با محترم  آقای صابری نمودم که توجه شما عزیزان گرانقدر را بدان جلب میدارم.

 

سوال:لطفا" خود تانرا معرفی کنید ،در کجا تولد شده اید؟  چند فرزند دارید؟ و چه وقت به کانادا  تشریف آورده اید؟

 

جواب: با عرض درود و سلام خدمت شما و خواننده کان عزیز!  من ستار صابری هستم، سابق کارمند نشرات تلویزیون افغانستان  بودم. متولد چهاردهی کابل میباشم ودارای سه پسر و یک دختر میباشم  واز سال 2002 به اینطرف  در شهر ونکوور کانادا با همسر و فرزندانم زندگی دارم.

 

سوال:از کدام سال بدین سو به هنر نقاشی وکاریکاتور رو آورده و این هنر را چگونه  آموختید؟

 

جواب : من از سالهای 1984 با گرفتن کورس کوتاه مدت از انجمن هنری غلام محمد میمنه گی  شروع به هنر نقاشی کردم که آثار  کمی در آن سبک دارم وبعدآ رو به هنر کارتون و کاریکاتور آوردم ، ومدتی را در مطبوعات کشور  پیش از آمدن رژیم طالبان در  روز نامۀ  انیس و اطلاعاتی باختر همکاری داشتم.

و فارغ التحصیل از دانشکده هنراسلامی  ایران" در تهران ، میباشم .وراجع به مبانی هنر های بصری نیز تحصیلات  دارم.

سوال: در کانادا در کدام رشته تحصیل کردید ؟

جواب : رشته کامپیوتر گرافیک دیزئین را درسال 2008 در VCC کالج به اتمام رسانیدم .

و همچنان کورس کوتاه مدت  انیمیشن دوم 2D  را در( ون ارد انستیتوت ونکوور) نیز به پایان رسانیدم.

 

سوال: چند آثر هنری دارید؟ در کجا آنها را به نمایش گذاشته اید؟ و نتایج آنرا چگونه ارزیابی می کنید؟

جواب : بیش از چهل اثر نقاشی و کاریکاتور در زمینه های گوناگون و سه نمایشگاه  پوستر ضد جنگ  در ونکوور کانادا داشتم .

1 درSFU,Harbor Center

 2 Capilano Roo

 3Maritime lebore Center

" بنام گفتمان" که به ابتکار سازمان ضد جنگ ونکوور، که از هشت الی یازده نوامبر  1998  -2009به مناسبت توقف  نودمین سال جنگ جهانی اول برگزار شده بود داشتم که در برنامه های شان مسایل افعانستان را نیز جا دادند.بودند. که من خوشبختانه شخصیت های معروف ضد جنگ مثل

کرنس تامس. رئیس سپین کورد امریکا در زمان چورج دبیو بوش ،طارق علی استاد دانشگاه جرمنی ، خانم مبل المار عضو پارلمان بی سی کانادا و دیگران معرفی شدم.

برای من جای بسیار خوشی بود که نامه نگاران در رابطه به اثر های من معلومات  میخواستند  و من توضیحات میدادم .  

سوال:  شما بخاطر ادامۀ هنر تان شاگرد تربیه نموده اید؟ و یا به فکرآن اهستید؟

جواب:نظر به پیشنهاد  یک تعداد  از جوانان علاقمند در رشته کاریکاتور، شاید کورس آموزشی  را در ونکوور راه اندازی کنم .

 

سوال : آقای ستار صابری  من چندین مراتب شما را در محافل شعر و موسیقی خانۀ فرهنگی "مولانا"  دیدم که داشته های نوشتاری خود را به خوانش گرفتید. ممکن است در رابطه معلومات بیشتر بدهید.

 

جواب : چهار اثر نوشتاری دارم .که  یکی آن  ناول است  بنام ( موج سرگردان)  خاطرات زندگی یک کار تونیست" که ازخاطرات زندگی خود من است و کارهای هنری من  نیز درج  آن میباشد. و به انگلیسی  نیز تر جمه  شده است که  هنوز بچاب نرسیده.

2 - داستان کوتاه از ادبیات کودک دارم  بنام ( انگشتر سحر آمیز) اسکرب آنرا نوشتم  اگر خداوند قسمت کند آنرا به فیلم  انی میشن تبدیل میکنم .

3-  داستان کوتاه  دیگری نیز از ادبیات کودک دارم   بنام( کرووز ان کارنیوال)

 .وهمجنان  ناول  دیگر هم دارم که آنرا دو باره نویسی میکنم  بنام (گورزائی) که قسمت آن در مجله زن ونکوور ممکن به نشر برسد .

 

سوال:  چطور علاقمندان  به آفریده های هنری و ادبی شما  آشنا شوند؟

جواب:علاقه مندان  میتواند از طریق فیس بوک  Sattar saberi کار های هنری مرا  تماشاه نمایند و نظرخود شانرا ارائه  بدهند.

 

   آقای صابری! چیزی گفتنی یا پیامی به هموطنان خود دارید؟

 

جواب: اولا"  با تشکر از اعضای خانه فرهنگی "مولانا" این مکان  تصوف ، ادب ، فرهنگ و هنر و به خصوص استاد مهربان و شاعر شهیر کشور ما محترم اسحاق ثنا ، استاد و مربی هنر موسیقی و بنیان گزار خانۀ فرهنگی "مولانا" محترم مجید قیام  و خانم شفیقه نورزی موسس و مدیر مسوول مجله  "نشریۀ زن"  در ونکوور که در نشر آثار من مرا یاری رسانیده اند

 پیام من برای  هموطنان و بخصوص جوانان عزیز اینست که همیشه دنبال درس و تحصیل و پیشرفت احتماعی باشند. ابراز عقیده وآزادی حق مشروع شان است .

 لحظات فراغت شانرا صرف مطالعه و موضوعات علمی و هنری نموده. و به هر آن چیزی را که علاقمند هستند  دنبالش بروند که به یقین  بدستش خواهند آورد. به قول معروف. انسان از خوشبختی کرده به هدف زود تر میرسد. هرکس به هدف اش رسید مسلما" خوشبخت است .

چنانچه پیغمبر اسلام فرمودند: زه گهواره تاکور دانش آموز.

دانش  مشعل ای  است در تاریکی . باوجود نور میتوانیم مسیر زندگی خود را درست پیدا کرد و خوبتر زندگی نمود  .

امروزه همه زدو بند ها و گیر و دار ها  ناشی از خود کامه گری عده ی است که  ما نباید دنباله رو آنها باشیم . با  ذهن روشن و دانش و خرد خود  راه مانرا از  آنها جدا بسازیم .

و در حفظ فرهنگ، کلچر، هنر و زبان   خود که در اثر جنگ و یا  با کم توجهی رژیم ها ی گذشته  کم رنگ شده  ، با حضور  و شرکت مان  در انجمن های ادبی و هنری آنرا غنا ببخشیم.


August 1st, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری